Zenos e10 R

 

PK

0-100 km/h

Top Speed

 Testdrive

 

 Pricelist

 

Zenos E10 R

De E10 R – zowel rechts- als linksgestuurd leverbaar – is een straatlegale tweezitter met circuitaspiraties. De 350 pk sterke Ford Ecoboost 2.3-liter turbomotor ligt midden in het chassis en is dwarsgeplaatst. Vanzelfsprekend worden de achterwielen aangedreven. Er zijn diverse versnellingsbakconfiguraties en overbrengverhoudingen beschikbaar om een ideale combinatie te verzorgen voor de verschillende motorvermogens. De topsnelheid bedraagt ruim 250 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 km/u neemt slechts 3,0 seconden in beslag.

Het lage voertuiggewicht wordt gerealiseerd door de integratie van een enkelvoudige ‘backbone’ van geperst aluminium met een monocoque van koolstofvezel; deze architectuur zorgt voor een optimale torsiestijfheid. Door gebruik te maken van gerecycled koolstofvezel en een nieuw soort thermoplastiek heeft het Zenos-platform een toonaangevende mechanische efficiency waardoor de hoge productie- en vervangingskosten worden voorkomen waarvan normaal sprake is bij superauto’s met koolstofvezel onderdelen.

De voorwielophanging is direct verbonden met de voorkant van de backbone, waardoor kosten én gewicht worden gespaard. De krachtbron is opgehangen aan het achterste subframe dat los te koppelen is voor eenvoudiger serviceonderhoud en reparaties. Gezien de prestaties van de auto is gezorgd voor een optimale veiligheid voor bestuurder en passagier. Zij zitten in een compleet stalen kooi, met twee rolbeugels en stalen balken aan de zijkanten, die is geïntegreerd met de carbon monocoque.

De E10 S is ontworpen met primaire aandacht voor de meest ideale ‘werkomstandigheden’ voor de bestuurder, dus is het uitsluitend eenvoud en functionaliteit wat de klok slaat. De ergonomie van de cockpit is zodanig dat de minimale lengte voor de bestuurder 1 meter 55 is, terwijl de maximale lengte 1 meter 91 bedraagt. Uiteraard zitten de bestuurder en zijn bijrijder in een speciale Zenos sportstoel. Achter het stuur bevindt zich een display dat de noodzakelijke informatie verstrekt terwijl in het midden van het dashboard een tweede scherm is met aanvullende informatie over de weg of het circuit.