Vanaf 1 oktober stroomt er niet langer ‘gewone’ Euro 95 maar E10 uit de meeste benzinepompen in Nederland. Welke gevolgen heeft dat?

Wat is E10?
Dat is gewone benzine waar 10% bio-ethanol aan is toegevoegd. Bio-ethanol zit ook al in Euro 95, dat officieel E5 heet; de E staat voor ethanol en het cijfer voor het percentage. Door het bio-ethanolgehalte te verdubbelen hoopt de rijksoverheid de CO2-uitstoot te beperken. E10 is te herkennen aan de ronde, witte sticker met de tekst ‘E10’ op het vulpistool. De naam Euro 95 blijft gewoon. De duurdere premiumbenzines van de brandstofmerken zullen doorgaans Euro 98 E5 zijn.

Wat zijn de gevolgen?
Bijna iedere auto rijdt even goed op E10 als op E5. Sommige oudere auto’s (vanaf zo’n 20 jaar oud) kunnen wel problemen krijgen door het hogere ethanolpercentage. De ethanol vreet bepaalde rubbersoorten en verpakkingen in de motor aan. Zolang je dit maar af en toe tankt is er niks aan de hand, maar op het moment dat je het altijd gaat tanken dan kan dit problemen opleveren. Het alternatief: de duurdere premiumbezine Euro 98 tanken. Daarin zit doorgaans geen of maximaal 5% bio-ethanol. Maar ook daar opletten bij de pomp, want het zou kunnen dat ook aan de premiumsoort 10% bio-ethanol is toegevoegd. Dan zit ook daar een E10-sticker op het vulpistool.